3 maart Castala - Bocairent 68 KM - 560M Hoogtetoename.

4 maart 2019 - Yecla, Spanje

Vanmorgen vroeg vertrokken uit het hotel. Een ontbijt zat niet in de service, dus zonder koffie maar met een broodje van gisteren op pad. Het eerste stuk gaat vlot, hoewel er even een probleem leek toen we zagen dat er een hek stond aan het begin van de Via Verde. Via een klein omweggetje kwamen we er toch op uit. Het pad volgt een groot stuk langs de snelweg, maar we horen de auto's niet. In Ibi drinken we ‘n café Americano op het terras met een broodje Jamon con tomate y aceite. We zoeken tevergeefs naar de kaarten, maar hebben geen zin om alles uit te pakken. Dat komt later wel. De GPS is ons voorlopig goed gezind. Het einde van de Via Verde is ook bizar. We moeten de fietsen over de vangrail tillen. Dit hebben we lang geleden ook al ns meegemaakt.

Bij de volgende Via Verde (d’ Alcoi) staat een bord èn een verroest fietsenrek, maar het begin is onvindbaar. Het tracé is overwoekerd met flinke struiken  bramen en veel onkruid. Na maximaal inzoomen op het piepkleine schermpje van de GPS zien we dat de track een stukje verder begint en dat blijkt juist. Het is wel even flink klauteren.  Met een mountainbike zonder bagage zou dit beslist wat gemakkelijker zijn. We fietsen tussen de bloeiende amandelbomen richting Alcoi. Het is zondag en hoe dichter we bij deze toch wel grote stad komen, hoe meer volk er rondloopt. De Via Verde gaat door vele lange tunnels (sommige wel een kilometer lang) en de gaat steeds verder omlaag. Daar loop heel Alcoi met wandelwagens, honden met en zonder eigenaar, bejaarden en giechelende meiden die nergens op letten en oortjes in hebben.. Het valt niet mee om hier tussendoor te laveren. Op een fietsbel wordt niet gereageerd dus roepen we maar wat. In Alcoi is het markt. Het tracé is helemaal zoek in deze grote stad maar we volgen de track die thuis is ingeladen.

Het vervolg gaat over de Via Verde Xixarra. Het gaat flink- en voortdurend omhoog over een pad met grote keien. Wat een gehobbel en geknots. Na 45 km staan de batterijen op 80% en 40%. Dalen kost geen stroom, maar nu stijgen we en is het restant heel welkom..

Na Muro d’Alcoi gaan we weer flink omhoog en het pad ligt vol grote keien. Bijna niet fietsbaar voor ons. Af en toe maar afstappen. Omdat de weg zo slecht is dat de lol er af is, besluiten we over asfalt verder te gaan zodra die kans zich voordeed. We drinken nog een koffie en laten de drinkbussen voor een tweede keer vullen met aqua griffon (kraanwater). Daar gaat dan een zoutpil in met citroensmaak en dat helpt weer tegen de dorst.

In Bocairent zoeken we met maps een hotel, maar Bocairent ligt op een heuvel en Google Maps ligt plat. De locatie kan niet precies bepaald worden in de kleine straatjes van dit stadje, tegen en rondom de berg aangebouwd. Na de derde keer heuvel op en af, besluiten we op goed geluk te telefoneren naar Villa Carmen en zo overnachten we later bij een Nederlands koppel die een b&b uitbaat. Een hapje eten en vroeg slapen! Morgen weer een dag!

1. Joost Verbeek:
    Beste Bernard en Tjitske,
    Leuk om te lezen en goed te horen dat het al aardig lukt met de gps. Je zou ook met de gps via nuttige punten > Logies een overnachtingsplek kunnen proberen te vinden en er naar toe te navigeren of wanneer je van google maps de coördinaten van de locatie afleest deze in de gps kunnen invoeren en er naar toe navigeren, dan ben je minder afhankelijk van het internet. Veel plezier onderweg. groet Joost (gps wijzer)
  2. Edmar:
    Hoi Bernard en Tjitske,
    Leuk verhalen en mooie foto’s. Met alle nieuwe techniek aanboord kunnen jullie niet verdwalen.
    Groet, Edmar
  3. Ellis:
    Hoi beiden,
    Dat was een avontuurlijke dag met een hobbelig parcours en toch mooi beschreven. Grappig om te lezen dat er geen jongens gesignaleerd zijn in Alcoi, of heeft alleen Tjitske die gezien, haha?
    Geniet van jullie tocht!
  4. Sophie van peel:
    Toch een Hele onderneming he
    Maar zeker ook genieten..
    Go go go
    🍀🍀🍀
  5. Marinus:
    4 maart 2019
    Wauw, sterk verhaal met mooie foto's, benieuwd naar de volgende dagen :)
  6. Karin Beemster:
    4 maart 2019
    Hoi Bernard en Tjitske, wat ontzettend leuk om jullie reisverslag te lezen. Heel erg bedankt voor het delen. En veel plezier met jullie stoere en ook zware tocht. Ik bewonder jullie echt.
  7. Aswin:
    4 maart 2019
    Lijkt wel een steeple chase of veldrijden met al die obstakels. Flink van jullie
  8. Marlies:
    4 maart 2019
    Bedankt voor jullie spannend verslag, leuk om te volgen!!!Geniet er nog van.groetjes ook nog van Fred.
  9. Jayne Edwards:
    5 maart 2019
    Your sense of adventure is awe-inspiring. Exciting reading 😀💪☕🚵🔊(take with you next time!)
  10. Mireille Vanpaeschen:
    5 maart 2019
    Wat fijn dat we de kans krijgen om met jullie mee te reizen. Thanks voor de mooie verhalen en de prachtige foto's. We zien al uit naar de volgende etappe.
  11. Lineke:
    6 maart 2019
    Mooie reisverslagen. En met de foto's erbij zijn we samen met jullie in Spanje. Ole'