2 maart: Alicante- Castalla 57 km, 715 m omhoog

2 maart 2019 - Castalla, Spanje

Het is eigenlijk al onze 2e dag, want gisterenavond laat zijn we aangekomen op de luchthaven van Alicante, waarna ons hotel een kwartier fietsen is. Het is al donker en een van onze fietsjes  ‘dweilt’ over de weg. Niet door de bagage die we mee hebben, maar het lijkt er op of beide banden lek zijn. Dus eerst maar eens oppompen en dan zien we verder.

Op Rotterdam-Den Haag Airport is het nog even spannend bij het inchecken. Het formaat van de fietsbatterijen is op de limiet van wat nog mee mag vliegen. We kiezen de rij met een grote vriendelijke controleur ipv het meer pinnige type van de andere rij. “Deze batterij is wel erg groot voor een laptop”  grapt hij in vettig Rotterdams, waarop we repliceren dat het fietsbatterijen zijn. Ze gaan zonder problemen door de scanner, alleen het bluetooth toetsenbord moet er nog een keer extra door.

We zijn op weg met veel techniek en helaas gaat alle techniek stuk. Het is hopen dat alles heel blijft en de pannes voor thuis zijn.

De banden blijken niet lek. Waarschijnlijk hebben de ‘bagage afhandelaars’ op de Airport ze laten leeglopen, volgens de voorschriften. Een kettingblad heeft ook een flinke slag. Wat er gebeurd is onderweg, is gissen.

Vanmorgen met stralend weer vertrokken. De GPS brengt ons naar het treinstationnetje van Agost, het begin van de eerste Via Verde Maigmo. We fietsen vijf Vias Verdes deze reis (als de techniek en de fysiek heel blijft). Oude smalspoortrajecten waar fietspaden van gemaakt zijn.

Met die GPS is het een haat-liefde verhouding. Als hij goed functioneert, is het prachtig, maar vaak blijft het ding weigeren te doen waarvoor het gemaakt is.

Het eerste stukje naar het stationnetje gaat prima. Zo goed is het met een papieren kaart  niet te verzinnen. Later zegt het ding allerlei onzin waarvan ik de details bespaar.

Gelukkig zitten we op de Via Verde en is het gewoon doorkarren. De Via Verde de Maigmo is prachtig, maar het gaat flink omhoog. De bedding bestaat uit zahorra compactada: aangestampt grind. Helaas is het zo droog dat het er allemaal los bij ligt en dat maakt het trappen wel zwaarder. De batterijen hebben na 40 kilometer maar 20% lading en dan doen we verder alleen nog maar zuinig aan: alleen omhoog gaat de assistentie aan. Het traject gaat in grote lussen door het landschap en we passeren enkele tunnels. De tweede Via Verde heet Tramo Antiqua de Ferrocarril. Grote stukken zijn geasfalteerd, maar dat is niet erg op deze eerste dag. De vermoeidheid slaat toe en we zijn blij dat Castalla in zicht komt. Een hotel is snel gevonden en zonder Booking.com en met contant betalen krijgen we een leuke korting. De fietsen gaan mee de kamer in, aan het stopcontact en wij douchen.

In het dorp vallen we midden in de dorpsfestiviteiten van “Los Moros y Cristianos”: met toeters en bellen. De viering van de verdrijving van de moren, eeuwen geleden. Het hele dorp is uitgelopen en viert mee.

Morgen 28°!

1. Renate:
    2 maart 2019
    Wauw wat een prachtige foto's! Ondanks de haat-liefde met de techniek klinkt het als een prachtige start van een mooie reis. Ik ben superjaloers!
  2. Jayne Edwards:
    3 maart 2019
    Another great adventure! It looks amazing and the story behind makes it extra special. Enjoy xx
  3. Willy:
    3 maart 2019
    Wat een fijne reis is en wordt dit. En mooi fiets weer! Nog carnaval in de dorpen?
    Heel veel plezier en geniet ervan.
  4. Karien:
    3 maart 2019
    Het is daar super mooi! Ik ben jaloers op dat lekkere weer!! :D
  5. Marina Roes:
    3 maart 2019
    WAW, wat een prachtige natuur en wat een avontuur. Ik wil mee!!!!
  6. Aswin:
    3 maart 2019
    Wij dat de fietsen de viegreis hebben overleefd, al is het met wat schade. Jullie zitten en de enige plek in Europa waar het niet regent: zuid west Spanje. Volhouden met die slechte wegen
  7. Gerard Beemster:
    3 maart 2019
    Weer aan een mooie tocht begonnen, heerlijk weer zeg, ik hoop ook af en toe eens de berg af!! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag met mooi foto's.
  8. Patricia:
    3 maart 2019
    Disfruta de tu paseo en bicicleta. Diviértete!
  9. Chris:
    3 maart 2019
    Wouww , zalig fietsen in de zon in het prachtige Spanje, ik wou dat ik kon aanpikken (haha), genieten maar!!!
  10. Franka:
    3 maart 2019
    Wat leuk weer zo mee te mogen genieten. Een hele mooie en veilige vakantie toegewenst.
  11. Lineke:
    3 maart 2019
    wat een geluk: de batterijen mogen mee. en mooi weer daar. Geniet met volle teugen!
  12. P Meier:
    3 maart 2019
    Moedig plan, prachtige route met bloeiende bomen,en jonge aanplant.De jonge aanplant van palmbomen, suggereert, dat er plannen zijn, om er een heuse weg van te maken, met mooie bestrating.
    Nu nog te doen voor stoere avonturiers.
    Houd de moed er in,Groetjes
    Paulien
  13. Thea van Aart van Straelen:
    3 maart 2019
    Met oom Rudi jullie verhalen en foto,s bekeken. Wat geweldig om zoiets te ondernemen.
    Wij vragen ons af hoe veel dagen deze tocht gaat duren. Hoeveel kilo's aan gewicht hebben jullie in de fietstassen?
    Lieve groet van Thea en Rudi.
  14. Gerard Beemster:
    3 maart 2019
    Oh wat is het weer prachtig en fijn om zo mee te genieten! Tja veel bergje op en straks hopelijk bergje af.... Geniet van alles, bep
  15. Sophie van peel:
    🍀❤️🍀
  16. Lieve VdL:
    Fijn!!!!! Genieten maar.
  17. Piet verschueren:
    4 maart 2019
    Wij zijn stik jaloers. geniet er van !!!
  18. Mieke:
    4 maart 2019
    Het ziet er weer fantastisch uit!
    Wat een mooie foto’s , heerlijk om zo met jullie op stap te mogen!
    Goeie reis, geniet ervan 😎