Alcácer do Sal - Ferreira do Alentejo

8 april 2023 - Ferreira do Alentejo, Portugal

Na het Portugese ontbijtje (pao met kaas en ham) pakken we onze spullen weer in de fietstassen. Alles past precies. Op weg naar Beja.

Het is bikkelen. We gaan omlaag, maar ook weer omhoog... en het is warm. Wij hebben onze fluovestjes aan.  Af en toe toetert er een auto en steekt iemand een duim omhoog. We zijn zo geconcentreerd op het rijden op de witte streep dat we er best van schrikken.

Om ons heen zien we olijfbomen, glooiende velden. Graan, fruitbomen. Het is blijkbaar vruchtbaar. Er is water!

Na wat zoeken, wat ge 'heen en weer' in Ferreiro de Alentejo vinden we ons onderkomen in de Patio das Andorinhas. Een cluster van eclectisch verbouwde woninkjes. Allemaal kamertjes, trappen en  terrassen en wow! een piepklein zwembadje. Een beetje Escher-achtig.

Waarschijnlijk zijn alle rommelmarkten in de verre omtrek de bron geweest voor het interieur. Zwaluwnesten tegen het plafond geplakt boven ons bed.

Hier wordt wijn gemaakt op Romeinse wijze. Talha wijn. Een hipster wijn gemaakt in aardewerken amphoren. Er drijft een "madre" in, een prut van druivenschillen, bacteriën etc. Het ziet er smerig uit, maar de wijn is lekker.

Het blijft droog, de wind is matig. 28°.  Morgen Pasen.