Dag 1&2

9 oktober 2019 - L'Hospitalet de l'Infant, Spanje

Welkom op onze blog van weeral een nieuwe fietsreis!

We verkennen met onze vouw-e-bikes het noordoosten van Spanje: Tarragona, Teruel, Valencia.

De heenreis is met de trein, voor ons een nieuwe ervaring. Stoelen die veel beter zijn dan die in een vliegtuig of gewone trein.

Eerst met 'n IC naar Brussel-Zuid. Dan de Thalys en in Lyon overstappen in een Spaanse hoge snelheidstrein van Renfe. De Thalys deed gemiddeld 260 km/u maar met 162 km/u was dat Renfe ding maar sloom.

In Barcelona nóg maar eens 'n lokale trein naar het station van Vicente de Calders. 13 uur reistijd, comfortabel en best te doen.

Eerlijk gezegd, dat treinen doen we niet voor het milieu, maar omdat de fietsbatterijen niet meer mogen vliegen. Het milieuaspect is wel mooi meegenomen. Ja, hip!

In Barcelona valt de warmte gelijk op: 27°C. Een zomerse temperatuur!

Een hotel is snel gevonden. Aan het strand. De fietsen staan veilig binnen in een afgesloten hok. In onze kamer denk ik het ruisen van de mediterrane branding te horen, maar het zijn de airconditioners een verdieping lager.

Spanjolen ontbijten nauwelijks. Dit hotel heeft een ontbijtbuffet dat voorzien is voor Engelse en Duitse klanten. We laten het smaken.

Ons eerste traject is richting de Via Verde de Zafan. Een oude spoorlijn die geconverteerd is naar groene fietsweg. Daarvoor moeten we eerst 120 km overbruggen en dat gaan we in twee dagen doen.

Het eerste deel is langs de kust en omdat we niet tussen de badgasten willen laveren, gaan we wat meer het binnenland in.

Op de kaart ziet het er mooi uit, maar er zijn pittige heuvels te nemen. Het is hier prachtig en verlaten. Wegen die alleen door boeren gebruikt worden. Een boer is grote peulen aan het oogsten. Wat het zijn, is ons niet duidelijk. 'Por medicamentos' zegt hij en pelt n boontje uit de peul.

De geuren zijn heerlijk zo buiten op de fiets. Vooral als we langs een bottelarij passeren waar witte landwijn wordt gekurkt.

Ondertussen schiet het niet erg op. Steile hellingen en slechte wegen. Het is onduidelijk wat Garmin verstaat onder een 'verharde weg'. Alles is hier verhard, al is het met zahora compactada (=aangestampt grind) en dan inclusief diepe erosiegeulen. Dat is even ploeteren.

De Garmin gps laat ons herhaaldelijk in de steek. Het is al mijn derde exemplaar, maar ook deze heeft problemen. Het toestel is dan niet meer te bedienen en ik moet het ding herhaaldelijk resetten.

Na een café besluiten we om  een meer directe route te nemen die dan gelijk over grotere wegen gaat en later tussen -jawel- die badgasten.

Vlak langs het strand, 'n mooi fietspad, met de wind recht van voren. Het is niet anders.

In Miami Platja aangekomen is een hostal weer snel gevonden. De sympathieke patron heeft zelfs n plekje voor de fietsjes naast de toog.

T Shirts uitspoelen, rusten en wat eten.

De eerste 70 km zitten erop. Morgen weer de bergen in, naar Tortosa.

1. Willy:
    Dapper,heel veel fietsplezier.
  2. Karien:
    Heerlijk eerste dagje!! X
  3. Renate:
    9 oktober 2019
    Wat een avontuur. Hopelijk houdt die Garmin op met z'n kuren. Aan jullie grondige voorbereiding zal het niet liggen!

De kop is eraf, genieten maar!
  4. Valentijn:
    9 oktober 2019
    Zo! Knap gedaan weer T&B! Het is extra avontuurlijk dat jullie helemaal met de trein zijn gegaan! En zo te horen is de eerste tocht ook al een mooie uitdaging gebleken. Jammer van Garmin maar laat het de pret niet drukken! Veel plezier!
  5. Jos:
    9 oktober 2019
    Ik kreeg twee zwarte foto's (de middelste), is de openbare verlichting uitgevallen?
    De trein is zeer leuk om mee te reizen, ik heb in de jaren zeventig - tachtig vele reizen gemaakt met de nachttrein. Zelfs de Romereis met de school ging met de trein. Sommige treinen hadden couchetten, de rugleuning kon je naar boven plooien en zo ontstonden er drie bedden aan elke kant van het coupé. s' Morgens kwam je uitgerust aan.
    Ook in Congo heb ik in 1976 de trein genomen naar Lubumbashi. Maar daar hingen alleen maar bedden aan beide zijde van de coupés. Je kon niet anders dan de reis al liggend ondergaan en zo zag je het Congolese landschap aan u voorbij schuiven.
  6. Willibrord Beemster:
    9 oktober 2019
    Jimena de la frontera gaat het niet worden dit keer. Veel plezier en een goede reis!
  7. Marina Roes:
    9 oktober 2019
    Wat is het weer leuk om jullie te volgen. Zalig zo'n mooi weer. Toch weinig badgasten aan het strand, toch op foto. X
  8. Gerard Beemster:
    9 oktober 2019
    Lieve fietsers..klinkt allemaal weer avontuurlijk en bij temperaturen van 27 graden ben ik alweer jaloers...veel plezier op jullie reis!!
  9. Thea van Aart van Straelen:
    9 oktober 2019
    Geweldig dat jullie weer een fietstocht maken.
    Als ik het goed begrijp hebben jullie opvouwbare elektrische fietsen, nooit van gehoord. Hebben jullie die zelf in elkaar geknutseld? Misschien maakt het jullie reis minder vermoeiend. Succes dapper stel.
  10. Marinus:
    9 oktober 2019
    27 graden helemaal prima! De foto's zien er weer subliem uit. Tegenwoordig heten ze Spanjaarden :) Groetjes uit het sombere noorden
  11. Karin Beemster:
    9 oktober 2019
    Heerlijk weer, elke avond voor het slapen gaan, jullie reisverslag!!!
    Ik wens jullie een super fietsvakantie.
    Ik leef enorm mee.
    Lieve groet
    Karin😘
  12. Mieke:
    10 oktober 2019
    Wat stoer, alweer een nieuw fietsavontuur!
    Veel plezier en goeie tocht, ik geniet op afstand mee middels jullie blog, zo leuk !
  13. Mireille Vanpaeschen:
    10 oktober 2019
    Ik word helemaal blij bij het lezen van jullie sportieve reisverhaal. Ieder moment is een belevenis. Genieten jullie maar met volle teugen. Lieve groetjes
  14. Sophie van peel:
    🍀❤️🍀
  15. Servaas:
    10 oktober 2019
    Leuk om te lezen. Nog heel veel plezier daar en geniet van het mooie weer dat we hier in de nederlanden niet hebben.
  16. Patricia:
    10 oktober 2019
    Wat een heerlijk avontuur weer! Geniet maar volop van de zon, de sportieve prestaties en alle nieuwe indrukken.
    Salut!
  17. Pieneke:
    10 oktober 2019
    En dan op de eerste dag 70 km fietsen. Heel stoer hoor. leuk om jullie weer te volgen. 70 km op een e-bike isook een heel eind.
  18. Bep Kervel:
    10 oktober 2019
    Wat fijn om weer met jullie mee te genieten van deze vakantie. Lekker relaxt begonnen met de treinreis. Wat stoer en heerlijk om dit avontuur weer aan te gaan. Lekker in het zonnetje te rijden, ja goed ingesmeerd natuurlijk! Een mooie reis en veel fietsplezier, ik lees en geniet graag mee.
  19. Ron:
    10 oktober 2019
    Voor de eerste twee dagen al aardig wat gedaan. Hebben jullie niet de behoefte gevoeld even een dip in de Middellandse zee te nemen?
  20. Martha Nolan:
    10 oktober 2019
    You both simply amaze me and encourage me to get us out there again. I love the stories and photos. Keep them coming as I feel as though I am there.
  21. Luis-Marin:
    11 oktober 2019
    Hola Tjitske y Bernard.
    Abrí la pagina y no me dejo traducirla. Tenía trabajo de contabilidad y no la leí.
    Hoy ya con tiempo he traducido con google. Interesante y original vuestra forma de viajar. Espero que no os llueva.
    Pronto entrareis en tierras de Teruel, creo haber visto un reportaje de una vía férrea que bajaban a Valencia material de minas supongo que será esa vía por la que iréis. Espero seguir leyendo vuestra historia.
    Animo y suerte
    Luis
  22. Fer:
    12 oktober 2019
    Hallo Tjitske en Bernard, toch een stukje kustweg genomen. In Miami Platja woont mijn zus dus ik ken de omgeving daar wel. Meeste vakantiegangers zullen wel naar huis zijn dus niet zo druk nu denk ik en de temp is goed. Geniet ervan.
    Fer.
  23. Valérie:
    18 oktober 2019
    Bedankt om me te hebben toegevoegd aan de blog, echt genieten jullie verhalen. Wat een avontuur en wat een schrijftalent. Zalig om zo een stukje mee te mogen reizen, merci!!