8 okt. Monesterio - Zafra / 65 km

8 oktober 2021 - Zafra, Spanje

Vannacht uiteindelijk kunnen slapen in een motel. Langs de snelweg, dus. Fietsen staan veilig in de conferentiezaal die in deze tijden van Zoom/Skype/Meet ongebruikt is.

Een mooie kamer, maar wel wat last van de herrie van geparkeerde koelwagens en het licht van  bouwlampen om de parking te beveiligen.

Het ontbijt is een gekkenhuis. Touringcars stromen leeg met hongerige Espanjolen. Waar ze vandaan komen en waar ze naar onderweg zijn is een vraagteken, maar ze willen allemaal zumo de naranja (sinaasappelsap), toast met jamon en olijfolie en koffie. Wij ook.

De bagage gaat weer op de fietsen en we vervolgen eerst weer een deel onverhard Via de la Plata en daarna asfalt. De Engelse dames van gisteren wuiven uitbundig als we ze inhalen. Go for it guys! roepen ze. De Italiaan van eergisteren fietsen we ook voorbij.  Hij loopt evenveel als wij fietsen. Al die pelgrims lijken haast te hebben.

Een eerste terras in Calera de Leon. We overwegen naar het Tentudia klooster te fietsen maar het is volgens de omschrijving gesloten en ook flink klimmen. Dus waarom???

Verder noordwaarts dus. De café uitbater (die aan zijn siësta wilt beginnen) duidt met veel gebaren de weg in veel te snel spaans. Maar het blijkt een mooi weggetje door een glooiend landschap. Het is hier meer open dan de Sierra Morena die we achter ons laten. Druiven, olijfbomen.

We zien weer zwarte scharrelvarkens. Als we voorbij fietsen is het altijd hetzelfde theater:  Eén begint luid te knorren en dan zet de hele bende het op een sprinten. Gelukkig de andere kant op, want wij kunnen minder snel fietsen.

De hammen van deze Iberische scharrelvarkens kosten wel 80 € per kilo. Dus laat maar rennen. Hoe meer fietsers en pelgrims, hoe meer jamón.

We passeren een "sitio archeologico", maar er is niets te zien. Alles is ingepakt  in beton en staal. Picknick.

Onderweg doen we een terrasje onder de kerktoren. Ooievaarsnesten hangen in alle richtingen gevaarlijk over.

Zafra, waar we nu zijn, is een mondaine plaats, met mooie winkels. Klein Sevilla.

Een overnachting vinden is opnieuw een probleem. 12 oktober is het Día de la Hispanidad, een nationale feestdag en als we zomaar een hotel binnenlopen horen we telkens "completo". Blijkbaar voor veel spanjolen een gelegenheid om een stapje in de wereld te zetten.

Hostal  Carmen, even buiten het centrum, heeft nog plaats. Voor 2 nachten. Morgen even niet fietsen.

IMG_20211008_095709IMG_20211008_125704IMG-20211008-WA0018IMG-20211008-WA0012IMG-20211008-WA0010IMG-20211008-WA0015IMG-20211008-WA0011IMG-20211008-WA0004 IMG-20211008-WA0006IMG-20211008-WA0003IMG-20211008-WA0002IMG-20211008-WA0001

1. Martha Nolan:
    8 oktober 2021
    sounds like quite an adventure. More of the people kind than the landscape But I love that you are exploring all these towns.
  2. Karien:
    8 oktober 2021
    Lekker uitrusten morgen.. Veel plezier!! xxx
  3. Marina Roes:
    8 oktober 2021
    Tof dat jullie weer aan het fietsen zijn.
  4. Valentijn:
    8 oktober 2021
    Wat een bijzondere belevenissen weer. Morgen maar een welverdiende rustdag om even bij te tanken!
  5. Renate:
    8 oktober 2021
    Dit verhaaltje leest zo vlot dat je haast vergeet hoe hard jullie aan het fietsen zijn! Jullie maken wat mee, en ik zie het helemaal voor me, die knorrende biggetjes :D Knap gedaan!! Ik ben supertrots en loop tegen iedereen op te scheppen over jullie 😊Lekker uitrusten morgen :) ❤️❤️❤️
  6. Pauline:
    9 oktober 2021
    Heel veel fietsplezier met mooie ontmoetingen in het heerlijke Spanje. Zo leuk om mee te reizen met jullie! Geniet ervan.
    Lieve groet
  7. Jos:
    Leuke verhaaltjes
  8. Karien:
    Mooi verhaal weer!
  9. Fer:
    10 oktober 2021
    Zo te zien doet extremadura zijn naam eer aan , geweldig verslag en dito foto's.
  10. Linda Pasteels:
    10 oktober 2021
    Jamon serrano, heerlijk!
    En de verhalen ook weeral 😉.