5 + 6 + 7 okt. Sevilla - Castelblanco de los Arroyos - Monesterio 44 km + 70 km

7 oktober 2021 - Monesterio, Spanje

We  fietsen nu al 2 dagen. De bedoeling is om in Extremadura nog wat najaarszon op te pikken. Na Murcia, Catalonië en Andalusië een voor ons onbekend stukje Spanje. Geen Via Verde dit keer. Wel volgen we een stukje van de Via de la Plata, de zuidelijke pelgrimsroute naar Compostella.

Eerst vliegen naar Sevilla vanuit Charleroi. Het regent hevig en de rit naar 'Brussel -Zuid Airport' is al een ware uitdaging. In onze bagage het Europese covid safe formulier. Gescand wordt het niet, anders dan te verwachten is op een luchthaven. Als ze èrgens kunnen scannen… Nee wapperen is genoeg. We krijgen een oranje polsbandje om en mengen ons tussen de veilige toeristen. In

Sevilla vereisen de Spaanse autoriteiten een eigen Spaans formulier en het heeft ons thuis uren gekost om het in te vullen. De 'beknopte gebruiksaanwijzing' van 24 pagina's  hielp niet echt. Ermee wapperen was in Sevilla Airport ook al genoeg. Een teleurstelling voor die ene keer dat ik braaf mijn huiswerk maak.

In Sevilla huren we voor de komende 14 dagen twee Kalkhoff e-bikes. Carlos is de energieke fietsverhuurder die eerst 28 andere toeristen aan een fiets helpt voordat wij aan de beurt zijn. Zadels worden verwisseld, een reserveband, bandenwippers, een pomp en een slot.

Het is intussen al 12 uur geweest, de zon staat hoog...we rijden in noordelijke richting. De gps wijst de weg uit de stad. Sevilla is groot en het duurt lang voordat het open landschap zich eindelijk ontvouwt.

De weg gaat al snel over in onverhard, het gaat flink omhoog en ook weer flink omlaag. Carlos heeft blijkbaar niet de moeite genomen om de batterijen helemaal op te laden. Na een 20-tal kilometers moeten we bijladen en maken van deze overmacht gebruik om lekker op een terras te blijven hangen. Chorizo, kaas, calamares. We laten het ons smaken.

In Castilblanco de los Arroyos houden we het na 44 km voor gezien. Het hotel heeft een pelgrims arrangement en voor de rest zitten hier alleen maar truckers.

Avondeten doen we samen met Michel, Nederlander en gepensioneerd en 44 jaar geleden aan een Italiaanse schone blijven hangen. Hij woont aan het Gardameer en is al stappend met rugzak en zonnehoed onderweg naar Compostela (ruim 900km). Ik voel me wat vreemd. Wij zijn geen pelgrims. Wij hebben geen missie, maar willen alleen wat rondfietsen in Extremadura.

Vandaag zijn we rond 10 uur vertrokken. Michel halen we na een paar uur in. Herkenbaar aan de strohoed en rode rugzak. Hij was al vroeg vertrokken.

Hij loopt in een kolonnetje van pelgrims die we gisteren ook al gezien hebben bij het diner.

De weg maakt een afsnijding van de grote weg af en is soms bijzonder slecht. Er lopen zwijnen. Ze zijn pelgrims gewend.

Kurkeiken en olijfbomen wisselen elkaar af.

"El Calvario" is een colletje vlak voor onze tussenstop in Almaden de la Plata. De fietsen duwen  we omhoog. Te steil. Boven slaat een pelgrim een kruis. Misschien helpt het.

Rond een uur of 3 is het echt bloedje warm, de lucht strak blauw, +30°. Pelgrims zien we rustend in de schaduw. De komende dagen zullen ook wij onze activiteit hierop afstemmen.

In Almaden de la Plata stoppen we en laten ons de "plata pelegrin" smaken. Wandelaars die we eerder inhaalden druppelen binnen.

Daarna door naar Monesterio via  El Real de la Plata. Daar zijn de batterijen helemaal leeg. Opladen duurt uren, en de zon is al aan het ondergaan. Dit is een piepklein plaatsje in de middle of nowhere. Na veel gezoek kunnen we een piepklein kamertje delen met twee overjarige engelse dames in stapelbedden en verder 1 douche/wc voor 12 pelgrims. Dat zien we niet zitten. Opladen kan wel en met twee streepjes gaan we  de laatste 11 km verder over een stenige weg naar het hotel waar we nu zijn.

De fietsen zijn eigenlijk niet geschikt voor dit soort reis. De versnellingen zijn niet klein genoeg, zodat we bergop te veel stroom moeten verbruiken om de pedalen rond te krijgen. Dan is het rijbereik beperkt tot 45 km. (De fietsjes thuis halen gemakkelijk het dubbele).

Morgen halverwege een lange siësta en bijladen dus. Ook geen straf.

IMG_20211006_125534IMG_20211006_125718

IMG_20211006_131216

IMG_20211007_140136IMG_20211007_152306IMG_20211007_152530IMG_20211006_163103IMG_20211007_110116 IMG_20211006_165343

1. Ellen:
    8 oktober 2021
    Leuk om jullie reisverhaal weer mee te kunnen lezen! Fijne vakantie Tjitske en Bernard! xx
  2. Valentijn:
    8 oktober 2021
    Wat een avontuur weer T&B! Zo leuk om weer met jullie mee te lezen/leven. Knap hoor die fietstocht met al die hoogtemeters ook. Zet 'm op! En genieten van al het moois en een welverdiende siësta tussendoor! :-)
  3. Carla:
    8 oktober 2021
    Oooh jullie zijn weer op reis! Heerlijk om mee te beleven door het lezen van deze mooie verhalen en te genieten van de foto's!
  4. Micheline:
    8 oktober 2021
    Wat een leuk verhaal en reis T & B! Geniet ervan. Groetjes.
  5. Annemieke:
    8 oktober 2021
    Ontzettend mooi om jullie reis mee te beleven. Wat een prachtige foto’s. Geniet samen Tjitske en Bernard 🥰
  6. Adri:
    8 oktober 2021
    Gezien de zonnige foto's zijn we wel een beetje jaloers! Maar van harte gegund en geniet ervan. We lezen/beleven graag mee!
  7. Ron:
    Hola Pedalenpelgrims
    Goed idee om nog even wat lekker weer mee te pakken en en passant ons thuisblijvers weer te voorzien van mooie verhalen en foto’s
    Ik verheug me op het volgende verslag
  8. Thea van Aart van Straelen:
    8 oktober 2021
    Wat kunnen jullie goed schrijven het is een mooi verhaal. Jullie doen het toch maar.
    Veel plezier op de tocht en ik ga jullie volgen.
    Thea van Aart van Straelen.
  9. Karin Beemster:
    8 oktober 2021
    Wat weer een geweldig verhaal over jullie reis. Dankjullie dat ik zo mee kan genieten want dat doe ik echt.Goed idee om een fiets te huren. Ik ben woensdag terug gekomen van een reisje Andalusie. Genoten vanwege de wandelingen in de natuur. Maar het toerisme in de steden is een ware plaag Daarom bedankt voor de tip fietshuren!!
    Nog veel plezier en ik zie uit naar jullie heerlijke verhalen!!
    Lieve groet
    Karin
  10. Patricia:
    8 oktober 2021
    Pelgrim of niet, een Compostella route is altijd mooi! Geniet van het fietsen, het lekkere eten en van de zon!
  11. Ivo:
    8 oktober 2021
    's nachts zeker wat omhoog kijken ! Dit is de streek ( samen met aansluitend over de grens met Portugal de Alentecho) waar nogal wat die-hard astro amateurs een remote sterrenwacht gebruiken.
  12. Mieke:
    8 oktober 2021
    Wat leuk, weer meereizen met jullie en dan zonder moe te worden!
    Stoer van jullie hoor, veel plezier en geniet ervan.
  13. L. rR. Verdooren:
    8 oktober 2021
    Rob :Heel veel sterkte en plezier met jullie fietstocht. Denk er aan om een steen te leggen p de heuveltjes waar de pelgrims ook een steen leggen op hun weg naar Compostella!
  14. Mireille Vanpaeschen:
    8 oktober 2021
    Dankjewel dat ik jullie reis mag meevolgen. Geniet van al het mooie dat jullie tegenkomen. Konden jullie eigen fietsjes niet mee op deze reis? Veel liefs van ons.
  15. Martha Nolan:
    8 oktober 2021
    Wow. You two never cease to amaze me and your picture are so much fun. From the looks of it all you are have a great time and there is a nice bottle of wine at the end of the day.
  16. Willy:
    8 oktober 2021
    Weer zo’n schitterende reis, ik bewonder jullie moed en uithoudingsvermogen.
  17. Renate:
    8 oktober 2021
    Fijne reis!!! Heerlijk om deze zonnige foto's te zien en te lezen dat jullie weer op avontuur zijn!
  18. Chafik en Gerty:
    9 oktober 2021
    Wat een moedig en mooi avontuur op de fiets door deze prachtige omgeving Heel veel plezier !
  19. Harmen:
    11 oktober 2021
    Heel leuk om te lezen! Ik doe dat met gammel internet vanuit de Ardèche. Later deze maand ook door naar het zuiden: Andalucia! Ik volg jullie! Liefs en rij veilig!
  20. Christel:
    13 oktober 2021
    Ik lees jullie verhalen dus achterstevoren, maar dat dachten jullie al.
    Wat een mooie verhalen!
    Ik heb wel een vraag : vanaf welke leeftijd ben je een overjarige dame?? :-)
    Blijkbaar gelukkig nog niet rond de 65.....