18 en 19 okt.  El Pedroso - Lora de Rio 75 km/ Lora del Rio - Sevilla 60 km

19 oktober 2021 - Sevilla, Spanje

Van alle hotels op zo'n reis onthoud je vooral de slechtste. Ik zie ze van onze vorige fietsreizen nog zo voor me. In dit geval is het ook het duurste. In El Pedroso is er geen alternatief dan Hostal Finca Mirador. Het bed scheef, geen tv (maar dat is niet erg), het bier bevroren, de wijn duur. En, voor fietsers geen onbelangrijk detail: geen kleerhangers om uitgespoelde kleren te drogen.

Het ergste was een roedel labradors, die net onder ons raam de hele nacht blaften. Tegen de ochtend liet een stelletje hanen dan weer het beste van zich horen. In deze dierentuin kwam er van slapen niet veel.

Met kleine oogjes vertrokken we voor 'n desayuno naar 'n plaatselijk barretje. Over een aantal dagen vliegen we al terug. Sevilla is niet ver meer, dus maken we een omweg door het Parque Natural Sierra de Hornachuelos, het oostelijke deel van de Sierra Morena. Het heuvelt flink, bochtige wegen maar de Garmin gps komt niet verder dan een rechte lijn voor de eerste 30 km.

We dalen en klimmen, de uitzichten zijn 'impressionantes'. Hoe lager we dalen hoe warmer. Het is zweten. Bij Constantina is er een soort fietspad, naast de weg geen overbodige luxe want er is veel verkeer dat - af en toe met razende snelheid- voorbij schiet.. Alleen wordt er niet veel gefietst over dit pad waar wij ons een weg door manoeuvreren.  Op sommige plaatsen dichtgegroeid. Na een tijdje moeten we echt even stoppen om de meeliftende distels van kleren, sokken en fietstassen te plukken. De natuur hier is prachtig, bossig, steeneiken afgewisseld met olijfbomen.. Genieten.

In de verte zien we het felle lichtpunt van de PS10 Power Plant (zoek maar op). Zonlicht wordt er door meer dan 600 spiegels geprojecteerd op een toren van 115 meter hoog.

In Lora de Rio -na 75 km- hebben we een motel gevonden, a bajos precios. Bij  'n benzinepomp langs de snelweg. Een oase van asfalt, om 19 uur nog 35°. Het restaurant is dicht. No problema. Bij de receptie ligt een folder van een pizza/ kebab koerier van een naburig dorp. Voor 2€ wordt onze bestelling gebracht met een luxueuze elektrische auto. No problema.

Een flesje wijn halen we bij de  shop van tankstation. Een fles met een champagnestop, want een opener hebben we niet.

Het is een prachtig hotel met veel natuursteen in de gangen. De trap naar boven heeft mooie gelakte en sierlijk gedraaide houten stijlen. Voor ons ideaal als ankerpunt om onze fietsen aan te bevestigen.

Vandaag is het nog 60 km naar Sevilla, door het stroomgebied van de Guadalquivir. Vrij vlak.

Voordat we vertrekken spuiten we het stof en zand van de fietsen in de lavado, zodat ze weer herkenbaar ingeleverd kunnen worden bij de verhuur.

We zien onderweg sinaasappels, dadelpalmen en grote katoenplantages.

Er is veel verkeer. We nemen nog een stuk onverhard mee, maar daarna komen we helaas onvermijdelijk de drukte terecht.

We slapen in Sevilla in hetzelfde hotel als onze eerste nacht. Een overschot aan nutteloze bagage hadden we er voor 14 dagen in bewaring gegeven: pyjama's, spijkerbroek, tweede trui, t-shirt met lange mouwen, wollen handschoenen(!). Het is 33°!

Sevilla is een gekkenhuis. Het is bloedwarm. Vliegtuigladingen toeristen zijn op de luchthaven afgezet. Voor de kassa bij het graf van Christoffel Columbus schuift een rij van 50 man voor een kaartje van 10€. De hele dag. Zoveel geld. Columbus zou zich omdraaien.

Nog een laatste avond hier, met wat tapas en een wijntje, om een uur of 10. We genieten van het schrijven van ons laatste verhaal.

Straks gaan we onze fietsen inleveren. Dan zit het er weer op. 700 km en 5500 hoogtemeters door prachtig Extremadura.

Ontelbare mooie herinneringen en natuurlijk jullie enthousiaste reacties. Laat maar komen.

Estamos muy feliz y muchas gracias, a la próxima!

Muchos bezos,

Tjitske en Bernard

Okt.2021

IMG_20211019_122040IMG_20211019_105454IMG_20211019_104908IMG_20211016_113254IMG-20211017-WA0031IMG-20211018-WA0020IMG-20211018-WA0014IMG-20211018-WA0025IMG-20211018-WA0010IMG-20211018-WA0019IMG-20211018-WA0014IMG-20211018-WA0024IMG_20211019_180124

IMG-20211019-WA0013IMG-20211019-WA0018IMG-20211019-WA0016IMG-20211019-WA0015IMG-20211019-WA0017IMG-20211019-WA0010

1. Ineke:
    19 oktober 2021
    Goede terugreis, geniet nog even van de warmte, hier is het inmiddels herfst ...
  2. Bep Kervel:
    19 oktober 2021
    Wauw, wat hebben jullie weer een schitterende tocht gemaakt en wat heb ik (lekker vanuit mijn stoel) meegenoten van alles - dankzij de reisverslagen en de foto's. Een fijne avond en een goede reis terug :-)
  3. Lineke:
    19 oktober 2021
    Wat een goed geschreven reisverhalen. Zo beeldend. Ik zag het voor me. Bedankt en een goede reis terug en tot ziens . LIneke
  4. Gerard Beemster:
    19 oktober 2021
    Mijn petje af voor jullie..wat een tocht zeg...vermoeiend lijkt mij, maar prachtige natuur.
    Nu lekker uitrusten met een koel biertje...enig even genieten van de temperatuur, het is hier aardig fris met zo'n 8 graden..
  5. Ellis:
    19 oktober 2021
    Volgens mij wordt het tijd om jullie avontuurlijke fietsverhalen te bundelen in een boekje. Dat kan menig fietser op het idee brengen om in jullie voet(fiets)sporen te treden. Al eens aan gedacht?
  6. Mireille Vanpaeschen:
    19 oktober 2021
    Wat een prachtige tocht en een super mooi reisverhaal. Een goede thuiskomst. Xxx
  7. Corine:
    Wat een mooie tocht ...dank voor het kunnen 'meereizen'!! Xxx
  8. Martha Nolan:
    20 oktober 2021
    Thanks for taking us all along on your wonderful crazy bike trip. Hugs
  9. Karien:
    20 oktober 2021
    Wel winterhandschoenen maar geen kurkentrekker?? Haha. Wat een mooie reis! De huurfietsen zullen nog nooit zo ver gefietst zijn (en over zulke paadjes )!
  10. Ron:
    20 oktober 2021
    Jullie hebben genoten van de fietsvakantie en wij lezers van jullie prachtige verhalen
  11. Patricia:
    20 oktober 2021
    Wat een mooie tocht! En wat een prestatie om zoveel te fietsen.
    Buen viaje y hasta pronto!
  12. Pauline:
    20 oktober 2021
    Gefeliciteerd met jullie fietstocht!! Genoten van de verhalen en de foto's. Het is niet niks in die temperaturen dit te doen. Wel thuis en tot ziens weer.
    Muchas gracias amigos amigos por este aventura
  13. Mieke:
    20 oktober 2021
    Genoten van jullie heerlijke verhalen, welkom thuis !
  14. Valérie:
    20 oktober 2021
    Wat een talenten, zowel op sportief als op literair vlak. Echt knap van jullie
  15. René Asselbergs:
    20 oktober 2021
    Mooie prestatie ! Wat een prachtig licht in die 'lege' streek !
  16. Jos:
    20 oktober 2021
    Bedankt voor alle verhalen.
  17. Jayne Edwards:
    21 oktober 2021
    I really enjoyed your latest travel blog - thank you for sharing. As I said earlier, huge respect for you both for meeting all challenges head-on. Chapeau!! Trust your trip back was less eventful. Welcome home xx
    P.S. Note to self for next trip, pack a corkscrew!
  18. Annemieke:
    26 oktober 2021
    Wat mooi beschreven allemaal! Prachtige verhalen en wat een avontuur! Mooie belevenissen en prachtige foto’s. Heel grappig die foto met alle zaden die aan je sokken vast klitten 😅