Dag 4: Cordoba - Castro del Rio 44 km

30 oktober 2017 - Castro del Río, Spanje

Ons hotel in Cordoba heeft een oriëntaals interieur met bogen en zuilen.  Heel verrassend en leuk om naar te kijken maar weinig praktisch, want de kamers zijn daardoor piepklein. De wc en douche naast het bed met matglas ertussen...

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan. We zitten nog in het ritme van de zomertijd. We vernemen van de receptie dat de Mezquita al vanaf 8.30 te bezoeken is en wel gratis het eerste uur. Op pad dus en we zijn niet alleen. Toeristen drummen bij de ingang, alleen de engelsen staan te “queue-en”. De Mezquita is vooral bekend om de honderden zuilen en bogen in geometrische arabische stijl met daar midden in een kathedraal in roomse protserigheid. Je moet het gezien hebben en het is indrukwekkend, maar na een half uurtje kuieren staan we weer op straat. Het is fris. Snel een koffie & ontbijt en weer op weg.

Vandaag voornamelijk asfalt onder de banden. Het is stralend weer en om de stad uit te komen is het stevig klimmen. De fleece truien gaan in de fietstas.  De mooie weg slingert met grote lussen door het landschap. Weinig verkeer, het landschap lijkt verlaten. Tractoren ploegen in de verte. Het is genieten van de weidse vergezichten over de heuvelende velden. Werkelijk prachtig. Halverwege gaat het asfalt over in een wegdek dat eruitziet als beton maar de fietsgids van Benjaminse waarschuwt dat hier niet te fietsen is bij regen... Stenen en slijk vullen de ruimte onder je spatbord en je gaat geen meter meer vooruit. Maar vandaag alleen wolkeloos blauw. Het wordt zelfs weer warm, heel warm. De weg gaat heuvel op, heuvel af. De drinkbussen gaan weer snel leeg.

Om drie uur bereiken we onze hospederia. Het is een oud klooster met een zuilengalerij. De nonnencellen zijn omgebouwd tot comfortabele gastenkamers.

We wassen onze zoute kleren in het ligbad. Hopen dat alles morgen weer droog is.

1. Renate:
    30 oktober 2017
    Wat een prachtige foto's!! Met slingerwegeltjes! Fijn dat jullie vandaag zo'n mooie dag hebben!! Ik ben helemaal jaloers, want hier is het koud en nat!
  2. Carla:
    PRACHTIG!!!!
  3. Willy:
    30 oktober 2017
    Wat maken jullie veel km ters. Herken de foto's . Leuke herinneringen aan die reis.
  4. Ellis:
    30 oktober 2017
    Zo te zien is Cordoba echt de moeite waard, heel charmant en karakteristiek!
    Vandaag hebben jullie een relaxte afstand afgelegd, ook wel eens aangenaam lijkt me zo.
  5. Gerard Beemster:
    30 oktober 2017
    Heerlijk.. al die olijfboomgaarden langs de weg, heerlijke zon en prachtige moorse oudheden.
    nog een fijn trip toegewenst!!