Alcoutim - Tavira - Almancil

12 april 2023 - Almancil, Portugal

Vandaag is het 10 graden frisser. Een sterke wind drijft grijze dikke wolken aan land vanaf de Atlantische Oceaan.

De fietsen zijn weer ingeleverd. Ik denk niet dat ze ooit zo ver van de stal zijn geweest. Een rondje van net iets meer dan 900 km. Het probleem van de lekke banden kwam de verhuurder bekend voor. We hebben net die ene verkeerde fiets meegekregen.

Deze laatste twee dagen volgen we eerst de Guadiana, de grensrivier tussen Portugal en Spanje. Rechts van ons de bergen van de Serra do Caldeirão. Dit gebergte scheidt de kust van de Algarve met Alentejo.  Langs de rivier zijn ze minder hoog. Toch doen we op 35 km, 600 hoogtemeters. We hebben getrainde benen na 2 weken!

Vanaf Vila Real de Santo Antonia volgen we verder de Atlantische kust: de Rota da Costa Atlantica. Het  waait weer stevig, recht op kop.

In Tavira (het Venetië van Portugal) overnachten we in een jeugdherberg. Net geen stapelbedden. We ontmoeten een fietser uit Heidelberg.  Ook hij heeft de hele dag gezocht naar de Atlantische kustroute.

We hebben een klein rondje gefietst in het zuiden van  Portugal... Eerst via de zuid- en westkust naar Lissabon, dan door het binnenland, Alentejo, weer terug naar ons beginpunt bij Faro. 908 km, 6670 hoogtemeters.

De fietsvoorzieningen op onze reis zijn door toeristische diensten en fietsbeurzen sterk overroepen. De harde wind -die altijd aanwezig is-  zie je ook niet op de zonnige plaatjes van de informatiebrochures. Beloofde fietsroutes (Eurovelo, Ecovia enz.) bestaan niet of je kan er niet op fietsen. Iedere gemeente lijkt zijn eigen aanpak te hebben. Ook ontbreken er stukken waarbij je je als lange afstandfietser moet mengen tussen het autoverkeer, in het beste geval op een vluchtstrook als die er is. In Oost Algarve hebben we dan weer mooie dagen gehad op goede onverharde wegen door schijnbaar ongerepte natuur. De mooiste herinnering.

Regen hebben we niet gezien. 's Morgens was het altijd fris, even de fleece trui aan en rond 15 uur vaak flink warm. En dat begin april.

We hebben verse vis gegeten en biefstuk met een spiegelei erop. En liters Sagres gedronken om de dorst te lessen na een dag trappen.

Het Portugees blijft een moeilijke taal. Veel verder dan 'obrigado!' -dank je wel- kom ik niet.

Juist op deze laatste avond spreekt de serveuse in het door ons bezochte familie restaurantje alleen Portugees. We verstaan grill, mixed, salsicha, fruta. Het is prima, laat maar komen. De oma duikt de keuken in.

Het zit er weer op. Mooie herinneringen en foto's gaan mee naar huis.

Laat gerust een reactie na, graag zelfs. En: wellicht tot de volgende!

Tchau!

Tjitske en Bernard

1. Karien:
    Fantastisch!!! Xx
  2. René Asselbergs:
    Inspirerend en stoer ! René
  3. Maria en Wiro:
    12 april 2023
    Op naar het volgende avontuur en proost:)
  4. Renate:
    12 april 2023
    Wauw! Het ziet er zo hartje zomer uit, en dat terwijl het inderdaad nog maar april is... En het klinkt alsof jullie net op tijd weer teruggaan, de wolken blijven hopelijk in Portugal... Hier in de lage landen (ik slik van jullie hoogtemeters! Wow! ) lijkt de lente een beetje te zijn begonnen. Er hangt een groene zweem op de bomen! Maar de wilgen hier in de straat hebben als eerste de groene blaadjes buiten gezet! Jullie tuin is vast ook veel groener dan hoe jullie hem achter hebben gelaten! ☀️

Wat gek dat die routes zo slecht aangeduid zijn, maar het klinkt ook alsof Portugal al genoeg touristen (wellicht eerder op het strand dan op de zandweggetjes op de fiets) heeft, en ze dus niet zoveel hoeven te investeren in het fietstourisme.

Dankjewel dat we mochten meegenieten en lezen, zo voelde het toch een beetje alsof we zelf ook met vakantie waren! ❤️

Fijne reis weer terug naar (t)huis🏡

P.s. De appelboompjes die we van jullie hebben gekregen laten tekenen van leven zien, ik ben zo benieuwd !!!
  5. Dirk Houtgraaf:
    13 april 2023
    Alweer het einde? Heb genoten van jullie onderkoelde humor bij deze heroïsche tocht. Inspirerend hoor. Prachtige beelden ook trouwens.
  6. Mieke:
    13 april 2023
    Wat een mooie verhalen ook deze keer weer, zo leuk om met jullie mee te reizen , zonder moe te worden😉
    Petje af voor deze prestatie!!
    Ben heel benieuwd waar jullie volgende fietstocht jullie brengt.
    Nu eerst een fijne tijd thuis, geniet daarvan!
  7. Wim en Nel:
    13 april 2023
    Ha,ha….in stijl afgesloten met een overnachting in een jeugdherberg !
    Natuurlijk is leeftijd maar een getal, maar toch hebben we onze wenkbrauwen wel eens gefronst over jullie heldendaden in den vreemde. Ondanks dat er veel tegenslag was, toch de rug weer rechten en doortrappen. Het toont jullie doorzettingsvermogen en de wil om het thuis bedachte plan tot het laatst toe uit te voeren. We vonden het ook erg leuk om daar een beetje deelgenoot van te mogen zijn. We zien uit naar de monotypes van de reis, keurig verpakt in een boekje. Wel thuis !
  8. Ron:
    13 april 2023
    Klein rondje Portugal, 908km? :) . Wederom bedankt voor jullie mooie verslagen.
  9. P Meier:
    Ik ben trots op jullie
  10. Wiske:
    13 april 2023
    goed gedaan en veilig thuis
  11. Karin Beemster:
    13 april 2023
    Jammer dat het weer voorbij is!! Het is altijd genieten van jullie verhalen.
    Zo stoer allemaal.
    Dankjewel!!
    Tot ziens.
    Karin
  12. Thea van Aart van Straelen:
    13 april 2023
    Prachtige verhalen, ik zag jullie fietsen en ploeteren. Bedankt. Thea.
  13. Martha Nolan:
    13 april 2023
    Quite the trip. I have to admit to not wanting to follow in your bicycle path :) Headwinds are always a pain but sounded awful and you had electric bikes. So glad your last few days were so beautiful. Love Martha
  14. Lineke:
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. En wel thuis. Groet Lineke
  15. Bep Kervel:
    13 april 2023
    Wat fantastisch om weer 'mee' te mogen reizen, en ook dit keer weer een topprestatie van jullie!!
    Goede terugreis, mooie herinneringen meenemen, prachtige foto's en nagenieten van het zonnetje!
    liefs Bep
  16. Karin V:
    13 april 2023
    Mooie verhalen en foto’s , Bernard en Tjitske! Petje af voor jullie tocht!
  17. Henne Ticheler:
    19 april 2023
    Mooie verhalen Bernard. Jeannine en ik lopen nu een stukje Fisherman’s Trail, van Sagres langs de kust naar het noorden. Prachtig, zeker met al die verschillende soorten bloemen op dit moment.
  18. Jos:
    3 mei 2023
    Alhoewel het geen trip was in Afrika had het er wel alle kenmerken van. Proficiat voor deze succesvolle reis.
    Sorry voor de late reactie, maar ik zat zelf een tijdje in de Pyreneeën.
  19. Jos:
    4 mei 2023