Dag 6: Los Santos - Campillos 67 km

1 november 2017 - Campillos, Spanje

Het gaat een lange dag worden, dus vroeg uit de veren. Om 8 uur hebben we de tassen aangehangen en staan we klaar. Het is nog schemerdonker en fris.

Na enkele kilometers smeren we de ketting. Dat had al lang moeten gebeuren en is telkens uitgesteld.

Op het busje olie staat: ontvet en smeert. Hoe dat te verenigen is weet ik niet. Het fietst wel direct een stuk lichter.

Regen hebben we nog niet gehad. De regenkleding zit nog in de verpakking onderin de fietstas. De lucht is strak blauw. Boven de bergen van de Sierra Nevada, heel ver weg, zien we de eerste wolken van deze reis.

De eerste 15 kilometer gaan zeer vlot. Bergaf en mooi asfalt. Net voor Badolatosa krijgen we een eerste steile lange klim voor de kiezen. Het wordt dan weer afstappen en duwen. Gelukkig hebben we goede wandelschoenen…

Badolatosa is weer helemaal “beneden”, een lekkere afdaling. Het is een fraai verzorgd dorpje. Inmiddels is de zon opgekomen maar het blijft fris. We  drinken en eten in een barretje langs de weg. Een ham wordt aangesneden voor op ons broodje.

Even verder zien we een fabriekje waar olijven worden verwerkt. Tientallen vaten met olijven staan  te brubbelen om de bittere smaak van de pas geplukte olijven weg te wassen.

We zien boeren rijden met zware  opleggers vol olijven. De handen stevig aan het stuur geklemd.

Het waait hard tegen vandaag. De vele windmolens in het landschap verraden dat wind op deze plek meer opbrengt dan zonnepanelen. Lange stukken komen we niet uit de eerste en tweede versnelling.

In Sierra de Yeguas drinken we een cervesa. Het is nog maar een 10-tal kilometers. Er is veel volk op straat. Het is mooi weer en 1 november, een feestdag.

De laatste kilometers moeten we flink op de pedalen, met bier in de kuiten, bergop en wind op kop. Dat is niet alleen een flinke inspanning, het maakt ook nog zo’n herrie onder je helmpje.

1. Corine:
    1 november 2017
    Mooie tocht...leuk om eens te kunnen zien hoe dat gaat met die olijven!
  2. Carla Nijlunsing:
    1 november 2017
    En dat allemaal op die kleine vouwfiets.....hier geniet de hele familie mee van jullie avonturen. Super!
  3. Gerard Beemster:
    1 november 2017
    Leuk om te zien hoe de olijven geoogst worden......en heeeerlijk die zon. Fiets veilig verder....
  4. Tania:
    2 november 2017
    Dag 4,5 en 6....weer stuk voor stuk heerlijke indrukken die we mogen lezen en zien! Wat knap van jullie!
  5. Marina Roes:
    2 november 2017