Dag 8; El Burgo - Ronda 37 km

3 november 2017 - Ronda, Spanje

Vandaag stevig op de pedalen. 720 meter omhoog naar de Puerto del Viento (1190m) en weer 540 meter naar beneden. Uiteindelijk viel het best mee. Grote stukken met hellingspercentages tussen 5-10%. Afstappen dus. Het landschap is ruig en onbewerkt. Te hoog voor olijfbomen. Het is heel stil, alleen in de verre verte het gemekker van een geit.

Op het hoogste punt zijn we best trots op onszelf! Fotootje, brood eten en weer verder naar beneden met de winddichte jasjes dichtgeritst. Bij zo’n  afdaling bij hoge snelheid valt de kou best tegen. De zon komt maar af en toe door de wolken. In Ronda komen we 3 uur na vertrek aan.

Het is zwaar bewolkt net als aan de Costa del Sol -waarschijnlijk- en die toeristen doen dan massaal een “dagje Ronda”.  Druk, druk, druk. Een groot contrast met onze fietstocht in de prachtige eenzaamheid.

Ronda heeft drie bruggen en die in het centrum is het bekendst: de Puente Nueva. Er is 42 jaar aan gewerkt en verbindt de twee stadsdelen over een kloof van 120 meter diep. Indrukwekkend. We vragen dan aan iemand anders om een foto van ons te maken, met de brug, de fietsen en onszelf zelf. Dat valt niet mee. Of we staan er half op, of er loopt iemand door het beeld, de fietsen staan er niet op enz.enz. Na 12 foto's is een Zweedse toeriste de derde vrijwilliger die een plaatje weet te schieten dat ons bevalt. Tjongejonge. Hoe moeilijk kan het zijn.

Ons hotel ligt aan de rand van de stad. We komen daar vrij vroeg aan, komen dan eerst wat bij van onze  inspanning en gaan dan Ronda weer in.

Thuis hebben we deze reis zorgvuldig gepland en rekening gehouden met afstanden, hoogtemeters en overnachtingen.

Wat we thuis al wisten en alleen maar konden hopen dat het niet ging gebeuren, gebeurt nu: het begint te regenen. Het valt met bakken uit de lucht. Harde donderslagen. Voor fietsers is dit alles niet leuk. Met onze simpele fietstassen zijn dan al onze kleren nat en modderig.

De plannen veranderen voor morgen. Eerst een stukje met de bus en dan een gunstig droog  “weervenster” zoeken voor de resterende 15 km.

Een hotel hebben we een dag verplaatst. Zo moet het lukken.

1. Ariadne nijhuis:
    4 november 2017
    Hallo beide, wat ontzettend leuk om jullie zo samen bezig te zien; heel veel plezier en koester deze schoonheid.
  2. Mireille Vanpaeschen:
    4 november 2017
    Prachtige reisverhalen. Leuk om jullie te volgen en petje af voor jullie conditie.💪
  3. Ellis:
    4 november 2017
    Wat hebben jullie een mooie parcours afgelegd! En nog tijd over om de route aan te passen, dat is goed geregeld. Geniet lekker verder!
  4. Hilde:
    4 november 2017
    Waw! Schitterend! Heel veel bewondering voor jullie!
  5. Franka:
    4 november 2017
    Ik liep een tijdje achter met lezen, maar wat is het een prachtige reis. En al die heerlijke verhalen over de lekkere olijven! Geniet nog heerlijk van jullie reis en hopelijk wordt het weer beter.
  6. Marinus:
    4 november 2017
    Ziet er goed uit, mooie canyon daarzo :)