Dag 1 Eindhoven - El Arahal

27 oktober 2017 - Arahal, Spanje

Precies 12 uur nadat thuis onze wekker afging arriveren we in ons pension in El Arahal in Andalusie. ‘ s Morgens hebben we nog snel de laatste spullen ingepakt en schakelen de klokken aan die die moeten suggereren dat het huis bewoond is.

In Eindhoven is het licht geworden en is het even zoeken naar een parkeerplaats. Door het instorten van een parkeergarage tegenover Eindhoven Airport wordt het verkeer provisorisch omgeleid. Overal langs de weg staan auto’s, maar het parkeren op een reglementaire parkeerplaats lijkt ons wel veiliger. We laden onze twee vouwfietsen (van 19 kilo) en twee tassen (van 9 kilo) op een bagagekarretje. Bij een kiosk kopen we nog een paar mini boeren klompjes. Hollandse souvenirs die in het zuiderse Spanje wellicht een glimlach kunnen tevoorschijn kunnen toveren.

Ryanair brengt ons naar Sevilla waar we 20 minuten te vroeg aankomen. Het is tropisch warm. Freecetrui uitdoen en broekspijpen afritsen.

We wekken de bemanning van de infobalie uit hun middagroes met onze vraag over transport naar Sevilla - en er ook weer uit - naar onze eerste overnachting. We weten dat het onmogelijk is om met een fiets het luchthaventerrein te verlaten. Alleen maar snelwegen.

We krijgen een plattegrond van Sevilla een schema van de bussen. We raken aan de praat met de kaartjesverkoper. Hij is vier keer naar Compostella gewandeld en toont de  vier tatoeages die hij ter herinnering heeft laten plaatsen. Buen Camino zegt hij als we instappen.

De eerste bus brengt ons naar het busstation van Sevilla. De bagage gaat in een locker en we nemen even de tijd om door de stad te fietsen. Er zijn fietspaden! Een relaxte stad, maar wel met drommen toeristen die zich door de straatjes wurmen.

Om 17 uur vertrekt onze bus naar El Arahal. De fietsen gaan de  bagageruimte in samen met grote koffers vuile was van studenten die het weekend naar huis gaan. Het is drie kwartier rijden via de buitenwijken van Sevilla en we zijn blij dat we dit stuk niet moeten fietsen. Op het busstationnetje van El Arahal zoeken we een plekje in de schaduw om onze tassen in-  en fietsen uit te pakken. De bagage gaat in de fietstassen en zal daarin de komende 10 dagen blijven voor een mini trip door Andalusie. Onze metamorfose wekt wat verbaasde blikken. Het is nu nog een paar kilometers naar onze eerste hotelletje “ Los Dos Narangos”. Hoewel avond en 27 oktober, is het warm, heel warm.