Dag 5: Castro del Río - Los Santos (Lucena) 53 km

31 oktober 2017 - Lucena, Spanje

De gids van Benjaminse was deze keer duidelijk en juist: de eerste 25 kilometer wordt het klimmen vandaag! In cijfers: 630 m omhoog en 160 naar beneden tot Dona Mencia. De hellingmeter komt op grote stukken niet onder de 5% hetgeen het maximum is voor ons met vouwfietsen en bagage. Dan maar lopen en duwen tegen de zwaartekracht. We doen zeker de helft van de tijd te voet. Niet in kilometers, want de stukken naar beneden maken veel goed.  We lezen een gemiddelde snelheid van 8,1 km/u. Als we dalen halen we snelheden tot +50km/u. Tot Dona Mencia gaat het dus stevig omhoog, maar hier begint een gemakkelijker stuk: de Via Verde Subbetica.

Eerst wat drinken met een stuk energierijke taart. Het oude stationnetje is nu een bar voor dorstige boeren en fietsers.

De Via Verde Subbética  is weer zo’n een oude spoorlijn met een kleine hellingsgraad. De rails is weg, je mag er alleen maar fietsen. Omdat deze spoorlijn zo hoog gelegen is, zijn er mooie vergezichten. We dalen de hele tijd, op asfalt! Wat een luxe. We passeren een aantal bruggen en verlaten stationnetjes en een tunnel. Bij een van de stationnetjes staat nog een oude stoomtrein: de trein van de olijfolie -  Tren del Aceite. Olijfbomen domineren het landschap en dat zal wel al eeuwen zo zijn. Voor de rest groeit er niets, want ieder grassprietje wordt doodgespoten en daar zijn ze op dit moment ook druk mee bezig.

In Los Santos verblijven we in een sfeerloos hotel op een industriezone. 30 euro voor de kamer met een stevige warme douche om het zout af te spoelen en een goed bed, plus 9 euro voor een verrassend lekker menu met voor- en hoofdgerecht en wijn.

Alles is dus in orde, helemaal gelukkig.