Dag 7: Campillos -El Burgo 53 km

2 november 2017 - El Burgo, Spanje

Het ontbijt in hotel San Francisco is nogal “Noord Europees”. Geroosterd brood met confituur en boter ipv met olijfolie. De hoteluitbater keek vol spanning of het ons ging smaken en groot was de verbazing op zijn gezicht toen we de boter begonnen uit te smeren.  Het klopt dus, zag ik hem denken:  ze eten geen olijfolie op brood bij het ontbijt!

De ochtend kleurt rood. Het is ander weer dan de afgelopen dagen.

Het is en het blijft koud als we vertrekken uit ons hotel. Eerst even langs de panaderia voor iets eetbaars onderweg.

Het eerste stuk vandaag is vrij vlak.

We zien boeren bezig met de olijfoogst en gaan even van dichtbij kijken. Het gaat er nogal hardhandig aan toe. De olijven worden met veel geweld van de takken geschud en vallen dan op een doek op de grond. Een arbeider geeft ons uitleg. Hij doet dit al 40 jaar. Het hele dorp helpt mee. Takken dragen maar een keer. Dus na de oogst moeten de bomen flink worden gesnoeid. De olijven worden onrijp geoogst en er volgt dan een chemisch rijpingsproces in van die brubbel-vaten die we gisteren hebben gezien.

We fietsen met een grote boog om Teba heen. Een stadje met 4001 inwoners. Ze kunnen hier goed tellen en konijnen kunnen blijkbaar lezen (zie foto).

Het vervolg van de route van vandaag gaat over een nieuwe weg met veel vrachtverkeer. Dit zien we niet zitten en we nemen een oud weggetje binnendoor. Een tegemoetkomende bestuurder raadt ons dit sterk af. De weg is “muy malo”. Hij heeft gelijk maar op een fiets is het nog goed te doen. Het waait wel heel hard en er zijn best wel wat hoogtemeters te nemen.

Onderweg maken we een praatje met twee broers die aan het zaaien zijn. Harde tarwe voor pizza, spaghetti.

We komen in Ardales, een stadje van witte huizen, tegen een berg aangeplakt. We moeten helemaal omhoog naar het centrum voor het tweede deel vandaag: naar El Burgo. De hellingmeter geeft meer dan 20% aan.

Het is nog 17 km, 320 meter stijgen en 210 meter dalen. Het is weer zo steil dat we hele stukken naast de fiets lopen. Bergtoppen zijn in de laaghangende wolken verscholen. Het landschap is prachtig en doet denken aan de Pyreneeën waar we zo vaak zijn geweest. Waar mogelijk staat nog een olijfboom, voor de rest gaat de natuur hier zijn gang.

In het hotel in El Burgo zijn we helemaal stuk.

Morgen wordt er regen verwacht en we kunnen dan om 9 uur een bus nemen naar Ronda, 27 km ver en 720 meter stijgen. Maar als het even gaat fietsen we. Het is hier zo mooi.

1. Renate:
    Super stoer!!!
  2. Bep Kervel:
    2 november 2017
    Geweldig om jullie reis mee te lezen en zo dus ook mee te genieten, groot respect voor jullie.
    Nog fijne tijd!!
  3. Gerard Beemster:
    2 november 2017
    Wat een mooie reis, bijzonder om die olijvenoogst eens van dichtbij te bekijken. Straks een mooi hotel met zwembad?
  4. Dirk van Laere:
    3 november 2017
    Schitterend,gewoon geweldig om door het echte Spanje te reizen!! Wat een ervaring weeral!👍👍👍
  5. Marina Roes:
    4 november 2017