Dag 10: Olvera - Utrera 100 km

5 november 2017 - Utrera, Spanje

“Een stel kwam bij de tandarts.” Daar begint dit verhaal. In de wachtkamer lag een tijdschrift met mooie foto’s en fietsmogelijkheden in Andalusie. Na veel voorbereiding en een mooie reis zijn we nu op onze laatste fietsdag.

Het eerste stuk van deze laatste dag gaat over de Via Verde de la Sierra.

Een oude spoorweg die nu het domein is van fietsers. En ze zijn er met velen. Mountainbikers die in kleurige truitjes en vaak met veel gepraat dit pad afdalen. Na de regen van de afgelopen dagen zijn er veel plassen.  Het is ook koud, vaak fietsen we in de schaduw van de bergen. We passeren een paar geitenboerderijen. In de lucht vliegen 10-tallen gieren en op een heuvel zitten er een stelletje met veel kabaal een kadaver te verorberen. Ze laten ons met rust...

De tunnels waar we door fietsen zijn meestal wel een beetje verlicht, maar de fietslampjes zien de hobbels op de weg. Het gaat allemaal geleidelijk naar beneden zodat we rond de middag in Puerto Serrano aankomen. Het is mooi weer, dus we besluiten door te fietsen naar Utrera en morgen van daaraf de trein/bus te nemen naar Sevilla Airport.

Er zijn vooral grote drukke wegen naar Utrera (en Sevilla) dus hebben we thuis al een binnendoor weggetje uitgestippeld. Het gaat flink op en af en de weg is heel slecht maar het landschap schitterend. Het schiet niet echt op, mede doordat we bergafwaarts geen vaart kunnen maken. Op een heuveltop worden we teruggestuurd door een jager. Hij zegt dat we al kilometers op zijn privé terrein rijden. We vragen of we door mogen fietsen, we zijn maar fietsers op weg naar Utrera, maar dan stappen twee spaanse mokkels uit zijn auto die met veel gebaar zeggen dat we terug moeten. Met die uitspraak is ons lot beslist. De jager kan niet anders dan zijn twee snorretjes bijtreden. We moeten terug, 20 kilometer extra.

De zon staat al vrij laag en we trappen flink door om niet helemaal in het donker aan te komen. De lampjes gaan aan voor de zichtbaarheid. Er is veel verkeer, maar de weg heeft “brede schouders”, een strook voor het langzame verkeer.

In Utrera vonden we vlot een pension. Daarna een pizza. Wat on-spaans om af te sluiten.

Onze reis door Andalusië zit er op.

Ik hoop dat we jullie een beetje hebben kunnen meenemen, hebben kunnen laten delen in de fijne  ervaringen in dit verrassende landschap. We hebben genoten van de Andalusische hartelijkheid en van de zovele vriendelijke mensen die we onderweg tegenkwamen.  Op een fiets heb je snel contact. We hebben ook genoten van alle reacties van jullie, die vaak pas onderweg, ‘binnenkwamen’.

En heb je echt nog geen reactie gegeven dan is dit misschien het moment, want morgen komt er geen verhaal meer en zijn we weer thuis.

1. Renate:
    5 november 2017
    Ik heb genoten! Wat een prachtige laatste dag, wel balen van die twee sinoritas (snor-itas?) Wat een verhalen :) tot snel en veel liefs, ook van Valentijn !
  2. Gerard Beemster:
    6 november 2017
    Wat een mooie reis. Heeeft jullie goed gedaan. Wij zien er maar witjes uit na al die regen. Ook een mooi reisverslag met mooie foto's. Drink er nog maar eentje op...tot een volgend reisverslag.
  3. Carla:
    6 november 2017
    Ik heb meegereisd! Heerlijke verhalen en ZO leuk om te volgen. Wat een prachtig reisverslag; dank dat ik mocht meegenieten!
  4. Luc Van den Bergh:
    6 november 2017
    Heel mooi wat jullie samen gedaan hebben.
  5. Janna:
    6 november 2017
    Wat een mooie reis en ervaringen. Het was erg leuk om jullie te kunnen volgen. Welkom thuis!
  6. P Meier:
    6 november 2017
    We zijn blij, dat jullie behouden terugkomen,zo ziet het er tenminste nu naar uit.
    Bewondering en liefs van de schone en gewone ouders.
  7. Aswin:
    6 november 2017
    Wat een barre tochten, mooie verhalen, alsof je op de bagagedrager meerrijdt. Zal ik jullie niet aandoen, was zo al zwaar genoeg
  8. Martha Nolan:
    7 november 2017
    You two are an inspiration. So amazing to watch this trip unfold in pictures every day.
  9. Willibrord Beemster:
    20 november 2017
    Jee. Waarom zijn jullie niet even langs jimena komen fiersen. Hier is het pas echt mooi. Volgende keer dan maar. H.groeten