Dag 3: Écija - Córdoba 63 km

29 oktober 2017 - Córdoba, Spanje

Vanmorgen geslapen tot half 10. Onze kamer was nog donker want  het luikje van het raam - slechts een A4-tje groot- hadden we dicht gedaan vanwege het luidruchtige nachtlawaai van de plaatselijke Spanjolen. Maar het is wintertijd dus krijgen we een uur kado.

De binnenplaats van ons hotel staat vol planten. Daar mochten we  onze fietsen stallen. Waarschijnlijk is dit de enige plaats waar iets groeit want buiten kan de temperatuur in de zomer oplopen tot wel 50 graden.

We vervolgen de Via Verde de la Campaña en het is weer zoeken naar het beginpunt. Er zijn veel fietsers in fluorescerende vestjes die op zondag hun vet komen wegtrappen. Een zo’n dikzak weet ons vanonder zijn helm correct de weg te duiden naar het beginpunt. Hij fietst zelfs mee ernaartoe.

De oude spoorweg volgt het reliëf van het landschap en niet de steden of dorpen. Vandaag zal er onderweg geen bewoning zijn en we slaan flink wat water in: 6,5 liter. Die zal 's avonds helemaal op zijn.

Het eerste stuk is mooi aangelegd en er zijn veel fietsers. Maar hoe verder we gaan hoe stiller en hoe slechter het wegdek. Eerst asfalt, dan asfalt met gaten, dan gewoon gaten met veel stenen. Vermoeiend op een fiets zonder vering, maar we genieten van de stilte een de prachtige vergezichten.

Onderweg en babbel met een jager die met zeven honden op jacht is. Hij toont fier twee vogels die hij zojuist geschoten heeft. Hij stopt ermee want het wordt te warm. Wij moeten verder, nog niet op de helft.

Het moet een flinke klus zijn geweest om deze spoorweg aan te leggen. Dalen zijn opgevuld en bergen afgegraven en hier en daar een flinke slinger door het landschap om de hoogte min of meer constant te houden. En een (onverlichte) tunnel.

Acht kilometer voor Córdoba zijn er weer spoorlijnen en gaan wij op comfortabel asfalt verder. Wat een uitvinding!

Córdoba is een toeristisch gekkenhuis. Trekpleister is de Mesquita: een Moorse moskee waarin later een kathedraal gebouwd is. Het schijnt bijzonder te zijn maar of we zin hebben om in de lange rij toeristen te gaan wachten voor een blik op het interieur zullen we morgen zien.

1. Marina Roes:
    29 oktober 2017
    Ziet er.goed uit, mooie omgeving. En leuke ontmoeting. Dat maakt een.vakantie.zo boeiend. Xx
  2. Gerard Beemster:
    29 oktober 2017
    heerlijk avontuurlijk zeg....mooi landschap...heerlijk rustig. liefs
  3. Jayne:
    30 oktober 2017
    Gorgeous scenery...beautiful weather...the intrepid travellers are on the road again 😀 Enjoy!! xx
  4. Tania:
    30 oktober 2017
    Hallo avonturiers ...op weg naar het mooie Vaals (iets minder avontuurlijk) is het heerlijk om jullie verhalen te lezen. Onder een prachtige zon, tussen mooie natuur genieten dat de rust ....weliswaar soms hard werken op de hobbelige wegen maar dat nemen jullie er waarschijnlijk graag bij. Nog ontzettend genieten van deze mooie reis!
  5. Janna:
    30 oktober 2017
    Wat leuk om jullie weer te mogen volgen en wat een avontuur! Heel veel plezier! Liefs